top of page

טיפ 52 – חשוב כמו גנן, עבוד כמו נגר

לראשונה בעברית הספר הקטן של הכישרון: 52 טיפים לשיפור כישוריך, מאת דניאל קויל!

מה שתמצאו בספר זה הוא אוסף טיפים פשוטים ומעשיים לשיפור מיומנויות, שאספתי ישירות מן החממות בהן ביקרתי ומן המדענים החוקרים את הנושא. הטיפים הוכחו בשטח, הם בעלי גיבוי מדעי והחשוב מכל – תמציתיים. בסופו של דבר כולנו מנווטים בחיים עמוסים ומורכבים. הורה או מורה, ספורטאי או מאמן, אמן או יזם, כולנו רוצים לנצל באופן מיטבי את הזמן והאנרגיה שלנו. בפיתוח הכישרון שלנו אנחנו יכולים להפיק תועלת ממדריך למשתמש, משהו שינחה אותנו – עשו כך, לא כך. אנחנו יכולים להרוויח ממדריך מומחה שמונח בכיסנו. אנחנו יכולים להיעזר בספרון קטן.

כולנו רוצים להשיג את המטרות שלנו במהירות – היום, אם לא קודם לכן. אבל האמת היא שכישרון צומח באיטיות. אתה לא תמתח ביקורת על נבט על כך שהוא עדיין לא עץ אלון גבוה; לכן גם אין טעם להתרגז על כך שהחיווט של הכישרון שלך נמצא עדיין בשלב הצמיחה. במקום זאת, בנה אותו בעזרת אימון יומיומי ועמוק. כדי לעשות זאת, מועיל "לחשוב כמו גנן ולעבוד כמו נגר". את המשפט הזה שמעתי במועדון הטניס ספארטק מוסקבה. חשוב בסבלנות בלי שיפוטיות. עבוד בהתמדה, לפי אסטרטגיה, בידיעה שכל פיסה מצטרפת לשלם גדול יותר.

מילון מונחים של הספר

אימון עמוק (Deep practice) – קרוי גם אימון מכוון; אופן למידה המתאפיין על ידי הגורמים הבאים:

  1. הרצון לפעול בקצה גבול יכולתך, תוך כיוון למטרות שנמצאות מעט מעבר לו

  2. אימוץ חזרות ותרגול קשוב ומודע

הצתה (Ignition) – התהליך המוטיבציוני שמתרחש כאשר נוצר חיבור בין הזהות שלך לבין למבט ארוך-טווח של עתידך. ההצתה מעוררת כמות גדולה של אנרגיה לא-מודעת; האנרגיה הזו מסומנת לרוב על-ידי ההכרה - "זה מי שאני רוצה להיות".

התמתחות (Reach) – פעולת ההתפרשות הקלה, מעבר לגבול היכולות הנוכחיות שלך, לעבר מטרה, הגורמת למוח ליצור קשרים חדשים.

חזרות (Reps) – פעולת החזרה המודעת על פעולה, לעיתים בווריאציות קלות, ברמת קושי עולה בהדרגה, המגדילה את הדיוק והמהירות בהעברת האותות בנתיבים המוחיים של הספורטאי.

Stephen Curry's Full Pre-Game Warmups

חוק עשרת אלפי השעות (Rule of Ten Thousand Hours) – הממצא המדעי לפיו כל מבצעי-העילית העולמיים, בכל תחום שהוא, התאמנו במקצועם באינטנסיביות לפחות עשרת אלפים שעות. למרות שמספר זה מפורש לעיתים שלא כהלכה, כסוג של 'גבול קסמים' כלשהו, במציאות הוא מעין כלל אצבע, המדגיש אמת רחבה יותר: גדולה (בשורוק) אינה מולדת אלא נרכשת, באמצעות אימון עמוק ואין זה משנה כלל מי אתה.

אימון רדוד (Shallow practice) – היפוכו של האימון העמוק. ניתן לזיהוי באמצעות העדר העוצמה באימון, ערפול המטרות ו\או חוסר הנכונות להתמתח מעבר לקצה גבול היכולת הנוכחית. לעיתים תכופות הוא נגרם בשל סלידה מביצוע טעויות; מביא לאיטיות ברכישת מיומנויות ולמידה.

נקודת האפקטיביות (Sweet spot) – האזור מעבר לגבול יכולתך הנוכחית, בו הלמידה מתרחשת מהר יותר. מסומן על ידי תדירות הטעויות וכן על ידי זיהוי הטעויות הללו (ראה טיפ 13)

פוסטים אחרונים
עקבו אחרינו
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page